• Do. Apr 25th, 2024

زلزله در خطرناکترین نیروگاه هسته ای جهان 

انتقاد نماینده پارلمان اتریش از سکوت اتحادیه اروپا  در قبال آنچه در متسامور ارمنستان می گذرد.

به گزارش آذرتالک به نقل اوکونیوز، زلزله مورخ ۱۹فوریه۲۰۲۲ در استان شیراک ارمنستان توجه اروپا را به خود جلب نموده است. این زمین لرزه در چند کیلومتری نیروگاه هسته ای متسامور ارمنستان به وقوع پیوسته که خطرناک‌ترین نیروگاه هسته ای جهان است.

مارتین لیچائر، نماینده مجلس ملی و سخنگوی حزب سبزاتریش  در امور هسته ای  با اعلان این خبر یاداور شد که، این فاجعه‌ از آنچه که ما  تصور میکردیم به ما به نزدیک بود. روزنامه اوْکونیوز چاپ اتریش، با یادآوری این که رآکتور اتمی ارمنستان خطرناکترین رآکتور اتمی جهان است، از عدم پوشش خبری این حادثه انتقاد کرد ه است.

وی در ادامه بیان داشت: در سال ۱۹۸۸ نیروگاه اتمی متسامور در محدوده زلزله ۶.۹ ریشتری قرار گرفت. بعد از وقوع زلزله دولت ارمنستان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیروگاه هسته‌ای را به حالت غیرفعال در آورد و بعد از چندین سال، یعنی در سال ۱۹۹۵ به دلیل کمبود انرژی اقدام به راه اندازی مجدد راکتور ۲ نمود. آن زمان خطر نیروگاه اتمی متسامور در رویدادهای منطقه‌ای نیز به تیتر رسانه های دنیا تبدیل شد.

سخنگوی ضد انرژی هسته‌ای حزب سبزهای اتریش خطاب به دولت ارمنستان گفت: ارمنستان نباید به دنبال نیروگاه های هسته‌ای در مناطق زلزله‌خیز باشد. چرا که چنین پروژه‌های مخاطره آمیزی پیامدهای زیانبار بین‌المللی را به همراه خواهد داشت و این پیامدها نمی تواند تنها به ارزیابی های هسته‌ای ملی هر کشور وابسته باشد.

وی بیان داشت که کمیسیون اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید موضع پیشگیرانه و شفاف‌تری در مورد نیروگاه متسامور ارمنستان اتخاذ نمایند. آنها باید خطرات را شناسایی کرده و از همه منابع خود برای اروپای امن و بدون تهدید هسته‌ای استفاده کنند. آقای لیچائر افزود که هیچ کس نباید از وقوع زلزله در مناطق زلزله‌خیز غافلگیر شود.

بنابه اظهارات فعالین محیط زیست، در صورت وقوع زلزله شدید و مخرب در منطقه نیروگاه متسامور تنها به فاصله کمتر از ۱۵ساعت شهرهای بزرگ ایران چون تبریز، اورمیه، خوی و اردبیل تحت شعاع آلودگی تشعشات هسته‌ای این نیروگاه خواهند.

چندی پیش روزنامه «واشنگتن تایمز» طی مقاله ای، با اشاره به دستگیر شدن یک گروه ارمنی – کرجی، که تصمیم داشتند مواد رادیو اکتیو به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار بفروشند، اعلان کرده بود که؛ رآکتور اتمی ارمنستان نه تنها یک خطر بزرگ امنیتی است، بلکه منبعی بالقوه برای ایجاد یک «بمب کثیف» محسوب میشود.

Loading